اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک)، نرخ بازگشت سرمایه

قسمت دوم

لینک قسمت اول مقاله

ترجمه و تالیف ( با اندکی تغییرات ): آیدین افشار

اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک)، نیاز امروز، پشتوانه فردا

هزینه بالای خروج کارکنان

مطابق گزارشی از مرکز پیشرفت آمریکا، که بررسی بر روی مجموعه ای از یازده مقاله تحقیقاتی انتشار یافته در طی پانزده سال، انجام داده و به این نتیجه رسیده است که خروج یکی از کارکنان با مهارت بالا از شرکت، معادل 213% دستمزد سالیانۀ فرد خارج شده برای شرکت هزینه تحمیل می کند.

بنابراین زمانی که شما یکی از متخصصین بازاریابی خودتان را با دستمزد سالیانه 50000 دلار، از دست می دهید، به صورت پیدا و پنهان برای شما هزینه ای معادل 106500 دلار ایجاد می کند. با همین محاسبات خروج یک نیروی رده بالا با دستمزد سالیانه 85000 دلار، هزینه ای معادل 181050 دلار ایجاد خواهد کرد.

قطعاً این اعداد هزینه های بلند مدت ناشی از رفتن نیرو با افکار و آموخته ها و تجربیات مدیریت روابط با مشتری را مشخص نمی کند.

هر چند کسی نمی تواند ارزش دلاری برای این موضوعات کاری محاسبه کند. نکته آخر اینکه، از دست دادن کارکنان بسیار گرانقیمت و نگهداشتن آنها بسیار مفید است.

اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) و رضایتمندی کارکنان

گزارشات مستقل دریافتی از سازمان ملی اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) و تیم های بازاریابی چابک، مشخص می کند که اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) رضایتمندی کارکنان را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. در مرحلۀ اول 35% از مصاحبه شوندگان در خصوص اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک)  گزارش دادند که اثر افزایش سطح روحیه تیم را به عنوان یکی از مزایای اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) مشاهده می کنند. وقتی میزان رضایت مندی و خوشحالی تیم های بازاریابی را از مدیریت کار سوال می کنیم، تیم های اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) به احتمال زیاد می گویند روند کارشان به شکل عالی پیش می رود.

نکته دوم این است که تیم های مارکتینگ (بازاریابی) که به صورت مرتب و منظم میزان رضایتمندی و اشتغال کارکنان خود را اندازه گیری می کنند، دستاوردهای ارزشمندی با پیروی از قوانین اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) به دست می آورند. به عنوان مثال شرکت CA Technologies  بررسی های لازم را بر روی بازاریابان خود، قبل و بعد از پیاده سازی اجایل مارکتینگ (دیجیتال مارکتینگ) انجام داده است.

نتایج ارزندۀ گزارش شرکت CA Technologies  

1- افزایش میزان علاقه مندی و پذیرش کار: 6 امتیاز

2- افزایش افتخار به خاطر کار کردن در شرکت CA Technologies : 11 امتیاز

3- افزایش معرفی شرکت CA Technologies  به عنوان یک محل کار فوق العاده: 31 امتیاز

4- افزایش میزان حضور و دخالت مناسب و موثر در تصمیم گیری های موثر بر کارشان: 11 امتیاز

5- افزایش ارزش کار کردن در مقام یک کارمند: 20 امتیاز

 اندازه گیری تاثیر اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک)

با نگاهی دوباره به مثال های قبل، باید بگوییم که تیم های بازاریابی سنتی، به طور معمول در سال 2 نفر از کارکنان خود را از دست می دهند. اگر میانگین دستمزد هر نفر را 35000 دلار در نظر بگیریم، به معنی این است که این خروج از تیم بازاریابی هزینه ای معادل 213% از 35000 دلار و معادل 149100 دلار ایجاد می کند.

اگر فقط 10000 دلار در خصوص آموزش اجایل مارکتینگ سرمایه گذاری شود، می تواند جلوی خروج یکی از این افراد از تیم بازاریابی را بگیرد. این کار تاثیر را به نصف کاهش می دهد و باعث صرفه جویی و ذخیرۀ مبلغی معادل 64550 دلار می گردد. (به عبارت دیگر نصف مبلغ 149100 دلار منهای  10000 دلار سرمایه گذاری برای آموزش بازاریابی چابک)

یک سرمایه گذاری بزرگتر معادل 50000 دلار یا بیشتر می تواند کل هزینه های خروج را از بین ببرد. این سرمایه گذاری حتی می تواند پس از پرداخت مبالغ مرتبط با آموزش مبلغی معادل 99100 دلار تاثیر مثبت ایجاد کند.

 

اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) و نرخ بازگشت سرمایه

اکنون بهتر است که بر اساس اعداد صحبت کنیم. باید تاثیر احتمالی بالقوۀ سرمایه گذاری در آموزش اجایل مارکتینگ بررسی و بتوانیم نرخ بازگشت سرمایۀ قابل اندازه گیری از عملیات بازاریابی را محاسبه کنیم.

برای هدفی که ما داریم، از نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به عنوان یک اصطلاح عمومی استفاده می کنیم. این مفهوم بر اساس نوع فعالیتی که انجام می دهید ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال فرض کنید در حال بازاریابی محصول SaaS هستید. تعداد اکانت های جدید را بر اساس میزان فروش واقعی اتفاق افتاده در محیط تجاری B2C اندازه گیری کنید.

نکته مهم این است مطمئناً یک تغییر اجایل (چابک)، نرخ بازگشت سرمایه ( ROI ) در دپارتمان بازاریابی را بالا می برد. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا این اتفاق می افتد.

پایان قسمت دوم

لینک قسمت اول مقاله

ادامه دارد ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست