اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک)، نرخ بازگشت سرمایه

قسمت اول

لینک قسمت دوم مقاله

ترجمه و تالیف ( با اندکی تغییرات ): آیدین افشار

اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) ، نیاز امروز، پشتوانه فردا

اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک)، همانند یک آبمیوه مخلوط خوشمزه، یک بسته ویژه از فواید بسیار است. همانند یک دستگاه مخلوط کن با کیفیت و پر قدرت، آموزش رسمی بازاریابی چابک، آنرا بهتر و بهتر می کند. البته همانند همان دستگاه مخلوط کن با کیفیت و پر قدرت می تواند گران قیمت هم باشد.

اما آیا واقعاً، کارگاه ها، داشتن مربی یا مدرس ارزش هزینه کردن یا سرمایه گذاری را دارند؟

در جایگاه یک مربی، مدرس و مشاور، باید بگویم که با جواب «بله» برای پرسش بالا موافق هستم. اما برای این موافقت و احساس درونی، نیاز به شواهدی قوی برای صحه گذاشتن بر این جواب دارم. در این مقاله اطلاعاتی وجود دارد که نیاز واقعی به آموزش و یادگیری بازاریابی چابک را تایید می کنند.

استدلال

  • مربیان و مدرسین اجایل مارکتینگ کمک می کنند که پیاده سازی آن سریعتر اتفاق بیافتد، اختلال ها را کاهش می دهند و اطمینان می یابند که افراد به نحو احسن آن را می آموزند و به کار می گیرند.
  • بازاریابی چابک مزایای قابل شمارش بسیاری برای تیم مارکتینگ (بازاریابی) دارد. ما در اینجا به میزان ماندگاری پرسنل و نرخ بازگشت سرمایۀ کمپین های مارکتینگ (بازاریابی) با این متدلوژی خواهیم پرداخت.
  • به دلیل توانمندی متدلوژی اجایل (چابک) در ایجاد و تحویل مزایای خودش، یادگیری اجایل مارکتینگ، نرخ بازگشت بسیار سریع و بالایی دارد. به عبارت دیگر، مبالغ پرداخت شده برای یادگیری بازاریابی چابک، بارها و بارها بر می گردد.

در این خصوص مطالب زیادی برای بررسی و واکاوی وجود دارد، اما اجازه دهید این را بپذیریم که یادگیری اجایل مارکتینگ در حقیقت به تیم ها و سازمان ها کمک می کند تا موفق .

شکاف آموزش بازاریابی چابک

آخرین گزارش اجایل مارکتینگ، مشخص کرده است که حدود ۵۵ درصد از تیم های بازاریابی چابک، طبق بازخوردهای دریافتی از افزایش توانمندی هایشان برای از بین بردن موانع و مشکلات راضی هستند. حدود ۵۲ درصد دیگر، دید بهتری نسبت به وضعیت پیدا کرده اند و حدود ۴۷ درصد دیگر با ایجاد حرکت به سمت تحول و پیاده سازی رویکرد اجایل (چابک) با کیفیت بهتری کارهای خود را انجام و نتایج را تحویل می دهند.

اما اگر اجایل مارکتینگ رویکردی فوق العاده و عالی است، چرا فقط ۳۷ درصد تیم های مارکتینگ ( بازاریابی ) نسبت به تحول به سمت آن اقدام می کنند؟

به نظر می رسد که ما با یک کمبود آموزش مواجه هستیم چرا که حدود ۳۸ درصد از تیم های مارکتینگ (بازاریابی) مصاحبه شونده، عدم وجود آموزش کافی را مانع اصلی ایجاد تحول و پیاده سازی متدلوژی اجایل (چابک) می دانند.

در نمودار زیر آمار مقایسه ای جالب توجهی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

1- تیم هایی که اصولا نمی دانند متدلوژی بازاریابی چابک چیست: ۱۷ درصد

2- تیم هایی که نسبتا با اجایل مارکتینگ آشنایی دارند: ۲ درصد

3- تیم هایی که وقت برای یادگیری و آزمون ندارند: ۶ درصد

4- تیم هایی که ابزارهای مناسب ندارند: ۵ درصد

5- تیم هایی که پشتوانۀ اجرایی ندارند: ۵ درصد

6- تیم هایی که به شکل موثر و عالی از بازاریابی چابک استفاده می کنند: ۲۶ درصد

7- عدم وجود آموزش کافی در حوزۀ اجایل مارکتینگ: ۳۸ درصد

آموزش چگونه به تیم های اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک)، کمک می کند؟

طبق بررسی به عمل آمده بر روی تیم هایی که در حال حاضر با رویکرد اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) کار می کنند، مشخص گردیده که آموزش، نقش کلیدی را در موفقیت آنها بازی می کند.

از تیم های مختلف خواسته شد که ابزارهای ارزشمندی را که در طی دورۀ گذار به سمت اجایل مارکتینگ استفاده کردند مشخص کنند که موضوع «آموزش» بارها و بارها تکرار شد.

آمار دریافتی در خصوص استفاده از امکانات آموزشی مرتبط با اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) به صورت زیر است:

  • دوره های آموزشی آنلاین و وبینارها: ۴۴ درصد
  • کلاس ها و کارگاه های آموزشی خارج از سازمان: ۳۳ درصد
  • مشاوران و مدرسان متدلوژی اجایل (چابک) بیرون از سازمان: ۲۶ درصد
  • برنامه های دریافتی از موسسات آموزشی: ۲۵ درصد
  • مربیان متدلوژی اجایل (چابک) درون سازمان: ۲۳ درصد

گزارش حوزۀ اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک)

همچنین، طبق گزارشات مربوط به حوزۀ اجایل (چابک) که سایت State of Agile منتشر کرده است، این سوال از برای بسیاری از متخصصان حوزۀ  اجایل (چابک) مطرح گردید. سوال این بود که چه چیزی به آنها کمک کرد تا بتوانند کاربرد اجایل (چابک) را توسعه و رشد دهند.

حدود ۵۳ درصد پاسخ دادند که مربیان تحول و پیاده سازی اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) درون سازمان بسیار مفید بودند. از بین افرادی که با چالش های توسعه و رشد دادن استفاده از متدولوژی اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) درگیر بودند، ۳۵ درصد به کمبود آموزش به عنوان عامل اصلی عدم موفقیت در تحول به سمت اجایل مارکتینگ (بازاریابی چابک) اشاره کردند.

تا اینجا مطالعات به وضوح نشان داده اند که مدرسان، مربیان و مشاوران، کمک می کنند که این متدولوژی مستقر شده و کار کند.

اما آیا این موضوع برای سرمایه گذاری و هزینه کرد منابع مالی خودتان که به سختی به دست می آیند، یک دلیل کافی و قوی هست؟

در مقالۀ بعد به قسمت دوم استدلالمان می پردازیم که اجایل مارکتینگ، به صورت واقعی مزایای قابل شمارشی برای تیم های مارکتینگ (بازاریابی) ایجاد می کند.

پایان قسمت اول

لینک قسمت دوم مقاله

ادامه دارد ………

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست